September 30, 2022

A Note From CPS Leadership

Dear CPS Families, Colleagues, and Supporters,
This week marks one year since I returned to Chicago - the city I have always thought of as home - to humbly take on the role of CPS CEO. I’ve learned a lot in these past 12 months, and seen how our District’s teachers, school leaders, and support staff are tireless in their advocacy and support for our city’s children. 

Our families, too, have shown how invested they are in the quality of our schools and how much they want to play an active role in their children’s education. 

And our students - every time I visit a school, I’m met with the smiling faces of engaged children who are eager to learn. Their resilience has impressed me beyond words, and their talent and tenacity give me great confidence about our city’s next generation of leaders.   

Exploring Possibilities on the Near South Side

We released our 20th-day enrollment numbers earlier this week, and while overall student enrollment is down 2.5% from last year, we are seeing areas of growth. As we have increased the number of schools and classrooms offering Pre-K, our Pre-K enrollment is up 6.3% from last school year and an impressive 42% over the past three years. We are also seeing population growth in several areas of Chicago, including the city’s Near South region. 

Earlier this week, the Chicago Board of Education took a critical first step to continue exploring the possibility of developing a new neighborhood high school to serve the students of the Near South side who currently lack a neighborhood high school option. This proposed Near South High School will serve the growing, diverse areas of the South Loop, Chinatown, Bridgeport, and the Bronzeville communities, and will offer a comprehensive, high-quality 9th through 12th grade education with rigorous college and career-preparation programming.
 
The diverse voices of our students, families, and community members will be vital to the success of this proposed school. Information and engagement sessions are ongoing, and we look forward to collaborating with the Near South community around their hopes, questions, and concerns regarding this new school. 

Welcoming New Leaders to the Table

I am excited to announce the appointment of six dedicated, highly-qualified professionals to fill key leadership roles as our school year continues. Each brings extensive educational leadership experience to their new roles, and I am excited to see all the ways they will contribute to moving our District forward. 
  • Richard Smith, Chief of Schools - Options Network
  • Brigitte Swenson, Deputy Chief of Schools - Options Network
  • Jeffery Mosley, Deputy Chief of Elementary Schools
  • Leslie McKinily, Chief Early Childhood Education Officer
  • Carolyn Eggert, Deputy Chief of Schools - Network 15
  • Mira Weber, Chief of Schools - Network 10
Click here to read more about the impressive experience they will bring to their new roles.
 
Staff Spotlight
 
A new addition to our weekly newsletters will be what we call “Take Fives” - brief profiles of CPS staff members whose personal stories lend a unique perspective to their work. This week, as part of our ongoing celebration of Hispanic Heritage Month, we are proud to spotlight Angélica (Angie) Saavedra, whose Latinx culture has positively impacted her service to the District. 
 
Take Five with Angélica Saavedra: Director of Marketing
Angie joined CPS at the start of 2020 as a marketing project manager before being promoted to her current role. Part of what drew her to the District was the opportunity to use Spanish, her first language, in her day-to-day responsibilities. As Director of Marketing, Angie works to promote our District’s programs and resources through print, digital, and radio advertising. She works tirelessly to ensure that information is available in both English and Spanish and is creative and strategic in tailoring messaging to our District’s Spanish-speaking families.   
 
What path brought you to this role at CPS?
I grew up in Colombia and moved to the U.S. to go to college at DePaul University. For undergrad, I majored in anthropology and history. During that time I did a lot of ethnographic research and film/archive work for a couple of museums. I then went back to DePaul for graduate school, where I really started to enjoy everything to do with marketing, design, and video production. 
 
During graduate school, I was working several jobs at once, from bike messenger, to bartender, to janitor, to administrative assistant. I eventually landed a job in healthcare primarily serving the Medicare and Medicaid populations, where I was able to use my Marketing skills. I consider the Marketing role in CPS similar to the healthcare field in a lot of ways, because both are about educating communities on the resources that are available to them.
 
How does your Latinx background impact your approach to your work at CPS?
I moved to the U.S. not knowing any English, so digesting information was very difficult. When I would receive information from my school, I had to sit with a dictionary to try and translate and figure out what everything meant. This experience has taught me how important it is to appropriately tailor the language in all materials we’re giving to our students and their families. 
 
What are some of your favorite things about where you grew up in Colombia?
Obviously, the food! And the spirit and the dynamics of the people, who are so incredibly friendly. For us, September is the start of Christmas, so everything is starting to get decorated. I definitely miss Colombia the most during the holidays.
 
What do you enjoy doing outside of work?
I play rugby for the Chicago Women’s Rugby Club. I took a break this year, but I’m planning to get back to it next season. I also travel a lot. Two of my favorite hobbies are ice climbing and scuba diving, so I like to travel to places where I can do those activities. This past April, I went to Bolivia, which was amazing because they have a lot of hiking, and I’m planning on going to Malaysia in January. 
 
What is a fun fact about you that people might not know?
I collect earrings from all the places I travel. They’re the perfect souvenir because they’re easy to bring home. I have over 120 pairs now, which is too many! And anyone who has been in meetings with me knows that many of them are the size of my head!

Previewing Principal Appreciation Month

October 1 marks the start of Principal Appreciation Month - the time each year when we recognize our school leaders for the incredible work they do supporting the teachers and staff in their buildings and the students and families they serve. We will be highlighting our principals here, and across our CPS social media platforms, throughout the month. But for now, I just want to encourage everyone in our CPS community to start off next week by thanking the principals in your life for everything they do to make our schools and District work.

Sincerely,

Pedro Martinez
Chief Executive Officer
Chicago Public Schools

Around the District

Student Spotlight
Valeria has been a Pickard Elementary student since pre-k, and, now, as an eighth-grader, she is celebrating her final Hispanic Heritage Month of elementary school. When she thinks about Hispanic Heritage Month, she thinks about her family and making traditional Mexican food—tamales, pozole, and, her personal favorite, enchiladas. Nothing represents Valeria’s journey at Pickard quite like her new role as the school’s student LSC representative. She’s proud of her bilingualism and displays her strong communication skills to work with other members of the LSC. The academic foundation that she’s developed at Pickard will certainly take Valeria far.
Teacher Feature
Ms. Janielle Henderson’s tendency to go the extra mile stems from a few factors. First of all, she’s a CPS graduate herself, having attended Sutherland Elementary in Beverly. Second, she’s a proud product of the CPS Teacher Residency Program. And, third, her career path has taken a few twists and turns—from working in behavioral therapy with kids with autism to helping the District’s pre-k recruitment efforts—that have made her first two years as a teacher at McDowell Elementary especially meaningful. This year is all about growth for Ms. Henderson. Of course, she wants her students to grow academically, especially those who are missing foundational skills because of the COVID-19 pandemic. She also wants her students to grow their social skills, communication skills, and self-regulation skills by learning how to work in a group and listen to their peers’ ideas.
LaSalle Language Academy Recognized Nationally for Reducing Food Waste
Congratulations to LaSalle Language Academy on being featured in the U.S. Public Interest Research Group’s (PIRG) report titled “The Fight Against Food Waste: What We Can Learn from 10 Leaders Tackling Food Waste Along the Supply Chain”. LaSalle is being spotlighted for their efforts to reduce food waste at school. Staff, students, and family volunteers began building a program before the pandemic, and despite the challenges of remote learning, a re-launch took place last year, and the program has been growing ever since. PIRG visited LaSalle this week to acknowledge their hard work and congratulate them on their national recognition.
Nominate Someone from Your School for a Those Who Excel or Teacher of the Year Award
The Illinois State Board of Education (ISBE) is currently accepting nominators for its annual Those Who Excel and Teacher of the Year Awards. These awards honor outstanding teachers, administrators, school personnel, and volunteers who have made significant contributions to Illinois schools. Nominations will be accepted on the ISBE website through November 18.
Member of CPS Law Department Receives Prestigious Award 
Ruchi Verma, the District’s First Deputy General Counsel, has been recognized with a 2022 Top Women Lawyers & Legislators in Leadership Award by the Women’s Bar Association of Illinois. Ruchi received this honor for the professional contributions she has made to the CPS community in her leadership role. She will be honored at a reception next month.
Flyer linking to the Civil Rights Scholars Program application
Deadline Extended: Civil Rights Scholars Program Application for High School Sophomores, Juniors, and Seniors
The CPS Office of Student Protections and Title IX is excited to announce the 2022-2023 Civil Rights Scholars Program. The program was created to provide a cohort of sophomore, junior, and senior high school students an opportunity to expand their leadership and community engagement skills through experiential learning. Scholars will participate in field trips, hear from guest speakers, and design a project for their school buildings to build community and prevent bias-based harm. The deadline to apply to the program has been extended to Monday, October 3, 2022. To submit an application, please click here.
CPS Families May Qualify For $3,600 Per Child Through Child Tax Credit; Apply By Mid-November
Chicago Public Schools families may be eligible for up to $3,600 per child through the expanded federal Child Tax Credit program.


Families have until mid-November to claim this money. More information can be found on this flier.

Una nota del liderazgo de CPS

Estimadas familias, colegas y colaboradores de las CPS: 
 
Esta semana habrá pasado un año desde que regresé a Chicago —ciudad que siempre he considerado mi hogar— para humildemente adoptar el puesto de director ejecutivo de las CPS. He aprendido mucho estos últimos doce meses y he visto como el personal docente, líderes escolares y personal de apoyo del Distrito son incansables en su defensa y apoyo de los niños de nuestra ciudad.  
 
Nuestras familias también han demostrado lo mucho que han invertido en la calidad de nuestras escuelas y lo mucho que les interesa jugar un papel activo en la educación de sus niños.  
 
Y nuestros estudiantes: cada vez que visito una escuela, veo las caras sonrientes de niños con mucho interés en aprender.  No tengo palabras para expresar lo mucho que su fortaleza me ha impresionado y su talento y tenacidad me dan mucha confianza en la próxima generación de líderes de nuestra ciudad.  

Explorando posibilidades en la región Near South Side 
 
Esta semana publicamos nuestra tasa de matrículas del 20.o día de clases y aunque la matrícula estudiantil general bajó 2.5% en comparación con el año pasado, también se pueden ver áreas de crecimiento. Según hemos aumentado la cantidad de escuelas y aulas que ofrecen prekínder, nuestras matrículas de prekínder han aumentado 6.3% en comparación con el año pasado y un impresionante 42% en los últimos tres años. También estamos viendo crecimiento poblacional en varias partes de Chicago, incluyendo la región Near South. 
 
La Junta de Educación de Chicago dió esta semana un primer y crítico paso para continuar explorando la posibilidad de establecer una nueva escuela secundaria de vecindario para servir a los estudiantes de Near South Side que actualmente carecen de una escuela de vecindario cercana. Esta propuesta Escuela Secundaria Near South servirá a las áreas crecientes y diversas de las comunidades South Loop, Chinatown, Bridgeport y Bronzeville, y ofrecerán una educación íntegra y de alta calidad a los estudiantes de noveno a duodécimo grado, con programación rigurosa de preparación universitaria y profesional.
 
Las diversas voces de nuestros estudiantes, familias y miembros de la comunidad serán vitales al éxito de esta propuesta escuela. Las sesiones de información y participación continúan, y esperamos colaborar con la comunidad Near South en cuanto a sus esperanzas, preguntas y preocupaciones sobre la nueva escuela.  
 
Dándole la bienvenida a nuevos líderes
 
Me complace anunciar el nombramiento de seis profesionales dedicados y altamente calificados para llenar seis puestos de liderazgo claves mientras continúa nuestro año escolar. Cada uno trae a sus nuevas posiciones extensa experiencia de liderazgo educacional, y me entusiasma ver todas las maneras en que contribuirán al progreso de nuestro Distrito. 
 
  • Richard Smith, jefe de escuelas para la red de escuelas Options 
  • Brigitte Swenson, jefa adjunta de escuelas para la red de escuelas Options
  • Jeffery Mosley, jefe adjunto de escuelas primarias 
  • Leslie McKinily, directora de Educación Preescolar
  • Carolyn Eggert, jefa adjunta de escuelas para la red 15
  • Mira Weber, jefa de escuelas para la red 10
Haga clic aquí para leer más sobre la impresionante experiencia que traerán a sus nuevos puestos.  
 
Enfoque en el personal
 
Una nueva sección en nuestros boletines semanales, titulada “Cinco minutos con”, consiste de breves perfiles de miembros del personal de las CPS cuyas historias personales brindan perspectivas únicas a su trabajo. Esta semana, como parte de nuestra continua celebración del Mes de la Herencia Hispana, nos enorgullece resaltar a Angélica (Angie) Saavedra, directora de Mercadotecnia para las Escuelas Públicas de Chicago, cuya cultura hispana ha impactado positivamente su servicio al Distrito.
 
Cinco minutos con Angélica Saavedra, directora de Mercadotecnia
Angie comenzó con las CPS el 2020 como administradora de proyectos de mercadeo y luego fue promovida a su puesto actual.  Parte de lo que la atrajo al Distrito fue la oportunidad de utilizar el español, su primera lengua, en sus responsabilidades del día a día.  Como directora de Mercadotecnia, Angie trabaja para promover los programas y recursos de nuestro Distrito por medio de publicidad impresa, digital y de radio. Trabaja incansablemente para asegurar que la información esté disponible en inglés y español y es creativa y estratégica al adaptar nuestros mensajes a las familias hispanohablantes de nuestro Distrito. 

¿Qué camino te trajo a este puesto en las CPS?
 
Crecí en Colombia y me mudé a los Estados Unidos para hacer estudios universitarios en la Universidad DePaul. Para mi bachillerato me especialicé en antropología e historia. Durante ese tiempo hice muchas investigaciones etnográficas y labores fílmicas y de archivo para un par de museos. Luego regresé a DePaul para hacer mis estudios posgraduados, donde realmente comencé a disfrutar de todo lo relacionado a la mercadotecnia, el diseño y la producción de video. 
 
Durante el posgrado tuve varios trabajos simultáneos, como mensajera de bici, camarera de bar, conserje y asistente administrativa. Eventualmente obtuve un trabajo en la atención médica sirviendo primariamente a los usuarios de Medicare y Medicaid, y fue ahí donde pude usar mis destrezas de mercadotecnia.  Pienso que el rol de la mercadotecnia en CPS es de muchas maneras parecido al campo de atención médica: ambas son sobre educar a las comunidades sobre los recursos que tienen disponibles.
 
¿Qué efectos tiene tu trasfondo hispano en la manera en que trabajas con CPS?  
Me mudé a los Estados Unidos sin saber nada de inglés, y por lo tanto fue muy difícil digerir información. Cuando recibía información de mi escuela, tenía que sentarme con un diccionario para intentar traducirla y determinar qué significaba todo.  Esta experiencia me enseñó lo importante que es adaptar adecuadamente el lenguaje en todos los materiales que les damos a nuestros estudiantes y sus familias.  
 
¿Cuáles son algunas de tus cosas favoritas del lugar donde creciste en Colombia?
¡La comida, obviamente! Y el espíritu y el dinamismo de la gente, que es increíblemente amigable. Para nosotros la Navidad comienza en septiembre, o sea que ahora se está comenzando a decorar todo. Definitivamente extraño Colombia más durante las navidades.  
 
 ¿Qué te gusta hacer fuera del trabajo?
Juego rugby para el Chicago Rugby Women’s Club. Tomé un descanso este año, pero planeo regresar para la próxima temporada.  También viajo mucho. Dos de mis pasatiempos favoritos son la escalada en hielo y el buceo, y por lo tanto me gusta viajar a lugares donde pueda hacer esas actividades. Este abril pasado fui a Bolivia, que fue fantástico porque tiene muchos espacios para el senderismo, y planeo ir a Malasia en enero.  
 
¿Qué cosa divertida sobre ti no sabe la gente?
Colecciono aretes de todos los lugares a donde viajo. Son el souvenir perfecto porque son fáciles de traer a casa. Ahora tengo más de 120 pares, ¡demasiados! Y toda persona que haya estado en reuniones conmigo sabe que muchos de ellos ¡son del tamaño de mi cabeza!
 
Anticipando el Mes de Apreciación de los Directores
 
El 1 de octubre marca el comienzo del Mes de Apreciación de los Directores, el periodo de cada año en el cual reconocemos a nuestros líderes escolares por la increíble labor que hacen respaldando a los maestros y el personal en sus edificios, y a los estudiantes y las familias quienes sirven. Estaremos resaltando a nuestros directores aquí y en nuestras plataformas de medios sociales durante todo el mes.  Pero por ahora, solo quiero exhortarles a todos en nuestra comunidad CPS que comiencen la semana próxima agradeciendo a los directores en sus vidas por todo lo que hacen para asegurar que nuestras escuelas y el Distrito operen.  
 
Sinceramente, 
 
Pedro Martínez
Director ejecutivo
Escuelas Públicas de Chicago

Noticias sobre el distrito

Enfoque en los estudiantes
Valeria ha sido estudiante de la Escuela Primaria Packard desde prekínder y ahora, como estudiante de octavo grado, celebra su último Mes de la Herencia Hispana de la escuela primaria. Cuando piensa sobre el Mes de la Herencia Hispana, piensa en su familia y en hacer comidas mexicanas tradicionales como los tamales, el pozole y, sus favoritas, las enchiladas. Nada representa la travesía de Valeria por Pickard tanto como su nuevo puesto como la representante estudiantil de su escuela ante su consejo escolar local (LSC, según sus siglas en inglés). Ella se siente orgullosa de su bilingüismo y demuestra sus fuertes destrezas de comunicación  para trabajar con otros miembros del LSC. Los cimientos académicos que Valeria ha desarrollado en Pickard seguramente la llevarán lejos. 
Docentes destacados
La tendencia de la maestra Janielle Henderson de dar la milla extra se debe a varios factores. Primero, ella es egresada de las CPS, una antigua estudiante de la Escuela Elemental Sutherland, en Beverly. Segundo, ella es producto del Teacher Residency Program de las CPS. Segundo, su camino profesional ha dado varias vueltas —ha trabajado en terapia conductual con niños autistas y colaborado con los esfuerzos del distrito de reclutar estudiantes al prekínder— que han hecho sus primeros dos años como maestra en la Escuela Elemental McDowell especialmente significativos. Este año es uno de crecimiento para Henderson. Quiere, por supuesto, que sus estudiantes crezcan académicamente, especialmente aquellos que carecen de destrezas fundamentales debido a la pandemia de COVID-19.  También quiere que sus estudiantes demuestren crecimiento en sus destrezas sociales, de comunicación y de autorregulación según aprenden a trabajar en grupos y escuchar las ideas de sus compañeros. 
La Academia de Lenguas LaSalle es reconocida nacionalmente por reducir el desperdicio alimenticio
Felicitaciones a la Academia de Lenguas LaSalle por ser destacada por el grupo investigativo del interés público PIRG en su informe titulado “La lucha contra el desperdicio alimenticio: lo que podemos aprender de diez líderes luchando contra el desperdicio alimenticio por la cadena de distribución” (artículo en inglés).  LaSalle está siendo reconocida por sus intentos de reducir el desperdicio alimenticio en la escuela. El personal, los estudiantes, y voluntarios entre las familias comenzaron a construir un programa antes de la pandemia y, a pesar de los retos traídos por el aprendizaje remoto, el programa fue reinaugurado el año pasado, y ha estado creciendo desde entonces. PIRG visitó LaSalle esta semana para reconocer su labor dura y felicitarles por su reconocimiento nacional. 
Nomine a alguien de su escuela para el premio Those Who Excel o el premio Teacher of the Year
La Junta de Educación del Estado de Illinois (ISBE, según sus siglas en inglés) actualmente acepta nominaciones para sus premios Those Who Excel y Teacher of the Year. Estos premios rinden homenaje a los maestros, administradores, miembros del personal escolar y voluntarios sobresalientes que han hecho contribuciones significativas a las escuelas de Illinois. Las nominaciones se aceptarán en el sitio web de la ISBE hasta el 18 de noviembre.
Miembra del Departamento de Derecho de las CPS recibe prestigioso premio
Ruchi Verma, la primera persona en ocupar el puesto de subdirector jurídico del Distrito, ha sido galardonada por la Women’s Bar Association of Illinois, una asociación profesional de abogadas, con un premio para abogadas Top Women Lawyers & Legislators in Leadership. Ruchi recibió este honor por las contribuciones profesionales que ha hecho a la comunidad de las CPS en su posición de liderazgo. Será galardonada en una recepción en octubre.
Flyer with a link to apply to the Civil Rights Scholars program
Plazo de solicitud extendido: el programa Civil Right Scholars para estudiantes de escuela secundaria de décimo, undécimo y duodécimo grados
La Oficina de Protecciones Estudiantiles y Título IX de las CPS se complace en anunciar el programa Civil Right Scholars para el año 2022-2023. El programa fue creado para brindar a un grupo de estudiantes de décimo, undécimo y duodécimo grados la oportunidad de expandir sus destrezas de liderazgo y participación comunitaria por medio del aprendizaje experimental. Los alumnos participarán en excursiones escolares, escucharán de oradores invitados y diseñarán un proyecto para sus escuelas para construir comunidad y prevenir los daños causados por el prejuicio. El plazo de solicitud para el programa ha sido extendido al lunes, 3 de octubre de 2022. Para presentar una solicitud, por favor haga clic aquí (solicitud en inglés).
Las familias de las CPS podrían calificar para $3,600 por niño por medio del Crédito Tributario por Hijos; pueden solicitar hasta mediados de noviembre
Las familias de las Escuelas Públicas de Chicago podrían calificar para recibir hasta $3,600 por niño, por medio del programa expandido de Crédito Tributario por Hijos.

Para determinar si es elegible y solicitar para este crédito, visite GetCTC.org/es, una herramienta simplificada para declarar impuestos que solo toma unos minutos en completar y no requiere documentos tributarios. Algunas familias también podrían ser elegibles para un pago de estímulo adicional de $1,400.

Las familias tienen hasta mediados de noviembre para reclamar este dinero. Puede encontrar más información en este folleto.